Ons werk
Ingezonden: Geen patiënt, maar mens
Door: Thirza, medewerker regio Amsterdam
Sinds september 2017 ben ik werkzaam bij Senior Service als thuishulp in de regio ”Amsterdam, Noord-Holland”. Naast mijn werk had ik een aantal uren in de week over die ik graag nuttig wilde besteden. Mijn licht ging gelijk uit naar de ouderenzorg, waar ik vroeger als dertiger ook gewerkt heb met mijn moeder, om en om. Zo ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij Senior Service. Ik vertel u graag meer over mijn ervaringen als thuishulp, leest u mee?
Werken in de ouderenzorg
Wat ik altijd uit mijn werk in de ouderenzorg haal, is dankbaarheid. Dit is bij mij geen noodzakelijk gegeven maar iets dat automatisch ontstaat wanneer je handelt in het belang van de ander. Ouderen helpen bij de voortzetting van de dagelijkse activiteiten. Soms ben ik dan hun handen, soms hun voeten, hun benen, hun ogen of hun externe geheugen. Ervoor zorgen dat zij niet de patiënt zijn maar gewoon mens. Mijn ervaring is dan ook dat cliënten mij gaan zien als vriendin, niet als medewerker.
Ervoor zorgen dat zij niet de patiënt zijn maar gewoon mens
Quality time
Sinds kort kom ik ook in de verpleeghuizen en ik zag gelijk waarom mijn bijdrage daar gevraagd werd: quality time! Het verplegend personeel is op veel plekken tegelijk nodig en komen vaak handen tekort. Juist hier kunnen wij, Senior Service, het stukje broodnodige aandacht geven. Het luisteren naar de verhalen van vroeger, maar natuurlijk ook naar de verhalen van nu. Hun kinderen, hun kleinkinderen. De bewoners vertellen graag over zichzelf maar vinden niet altijd een luisterend oor. Gelukkig kan ik die bieden. Ik ga het gesprek aan, duik dieper in de verhalen en vraag wat hen boeit. Sommige houden van koken, andere van zingen, wandelen of spelletjes doen. Iedereen heeft zo zijn of haar wensen. Samen gaan we op pad en toets ik wie wat leuk vindt om te doen. Ik vind het namelijk belangrijk dat zij kunnen doen wat zij leuk vinden en zich niet verplicht voelen om een groepsactiviteit te doen die buiten hun interesse liggen.
Ik hoop nog heel lang een bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van ouderen en kwetsbaren
”Hoe vond u het?”
Na een bezoek of activiteit vind ik het altijd fijn om een terugkoppeling te krijgen van de bewoner, voor zover mogelijk. Hoe vonden ze de activiteit, kan ik de volgende keer iets anders of beter doen? Zo probeer ik om ieder bezoek zo aangenaam mogelijk te maken. Ik hoop nog heel lang een bijdrage te kunnen leveren aan het welzijn van ouderen en kwetsbaren.
*I.v.m. de privacy van onze cliënten zijn de foto’s in bovenstaande blog fictief
Meer informatie
Heeft u een vraag of wilt u graag een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek? Neem dan gerust contact met mij op.