Zorginstellingen
Meer interactie onder bewoners dankzij woonassistenten
In woonlocatie Eikenhorst in Groesbeek (ZZG zorggroep) hebben bewoners een eigen appartement, midden in de natuur. Het wooncomplex is speciaal ingericht voor mensen met een verpleeghuisindicatie vanwege dementie of een somatische hulpvraag. Welzijn voor de bewoners staat hoog in het vaandel, en er is dan ook van alles te doen. Maar hoe zorg je voor echte verbinding tussen bewoners en meer levensgeluk?
Tijd tekort tijdens de piekuren
“Twee jaar geleden ontvingen we vanuit de overheid extra kwaliteitsmiddelen, die bedoeld waren om het welzijn van de bewoners te vergroten”, vertelt Jos de Jong, locatiemanager van Eikenhorst. “Wij zagen dat er in de ochtend, tijdens de lunch, en de tijd ertussen, weinig extra aandacht mogelijk was bij de verzorging voor de cliënt. Tijdens deze 'zorg piek' tussen acht en één uur konden de verzorgenden wel wat hulp gebruiken.”
Woonlocatie Eikenhorst in Groesbeek
“Meriam Derks (Senior Service) had zich enige tijd terug geïntroduceerd bij ons om te vertellen over de thuishulp die ook ondersteuning biedt in verpleeghuizen. Senior Service bleef tot die tijd in mijn achterhoofd. In de zomerperiode heb ik contact gezocht met Meriam, en binnen een maand hadden we samen een plan in de lucht gekregen.”
Persoonlijke aandacht zorgt voor positiviteit
Het doel was om meer persoonlijke aandacht te bieden aan de bewoners tijdens de piekuren. “Het was een spannend experiment, want de functie van woonassistenten was voor ons een nieuwe functie en dat is altijd wennen. We begonnen met twee á drie woonassistenten van Senior Service per woonlaag. Zij begeleidden het ontbijt en de lunch, hielpen bij het koffiemoment, verrichten huishoudelijke taken en begeleidden de bewoners met individuele en groepsgebonden activiteiten.”
“De impact op de bewoners was bijna direct merkbaar. Er was er veel meer positieve interactie in de groep bewoners. Hierdoor kwamen de gezamenlijke activiteiten ook vaker voor. Dat beviel zo goed, dat we nu ook mensen inzetten voor in de avonden en weekenden.” Tegenwoordig is er een vaste groep collega’s die de rol als woonassistent vervullen. “Het is nu een structurele functie binnen Eikenhorst geworden.”
Flexibele inzet van woonassistenten
Bij de start van de inzet was het tweede doel om het eigen personeel te ontlasten. “We zien dat het verplegend personeel meer ruimte en tijd krijgt voor de zorg voor de bewoners. Ze kunnen in rust werken, zonder dat ze continu weggeroepen worden wanneer er elders zorg nodig is. Dat vangen de woonassistenten op.”
“We zien dat het verplegend personeel meer ruimte en tijd krijgt voor de zorg voor de bewoners."
Wanneer er aan Jos gevraagd wordt of hij nog zonder de woonassistenten zou kunnen, moet hij even grinniken. “We zouden zonder kúnnen, maar het zou een enorme verschraling opleveren.” Hij vertelt ook over het voordeel van de flexibiliteit van Senior Service. “Laatst vroeg mijn business controller aan mij: zo’n flexibele inzet van medewerkers, waarom hebben we dat eigenlijk niet op meer plekken?”
Fijn voor elkaar
Een extra paar handen vergroot het welzijn voor zowel de bewoners als het eigen personeel. Met échte aandacht maken we samen een prettige leefomgeving waar bewoners zich sneller op hun gemak voelen en meer zingeving en levensgeluk ervaren. Met een flexibele schil van woonassistenten wordt dit gewaarborgd, waar en wanneer dat nodig is.
Bent u benieuwd geworden wat woonassistenten voor uw zorginstelling kunnen betekenen? Vraag dan hier kosteloos de brochure aan.
Meer informatie
Heeft u een vraag over dit artikel of wilt u meer weten over onze dienstverlening? Ik beantwoord graag uw vragen.